Sebaik sahaja anda mendarat di Malaysia, terdapat beberapa perkara imigresen yang perlu anda selesaikan dalam tempoh sebulan untuk mengesahkan status anda sebagai pelajar di Malaysia. Sekiranya tidak, maka Jabatan Imigresen Malaysia mempunyai hak untuk menahan anda. Oleh itu, lihat senarai di bawah dan pastikan bahawa anda selesaikan kesemua perkara berikut:

PEMBAYARAN PAS PELAJAR DAN YURAN VISA

immigration 1

Pas pelajar adalah visa kemasukan berganda yang membolehkan pelajar tinggal di Malaysia untuk seseuatu tempoh masa untuk tujuan belajar. Pas pelajar akan menunjukkan jenis visa pelajar, tempoh tinggal di Malaysia, serta bilangan kemasukan yang dibenarkan ke Malaysia. Anda mungkin dikenakan caj yang berbeza bergantung pada negara asal anda dan juga institusi atau ejen visa yang anda gunakan untuk perkhidmatan ini. 

 

SARINGAN PERUBATAN

Doctor is working with tablet over white background

Kebiasaannya institusi anda akan meminta supaya anda menghadiri pemeriksaan kesihatan di negara asal anda dahulu sebelum datang ke Malaysia. Hasil laporan peperiksaan itu kemudiannya perlu dihantar kepada mereka. Walau bagaimanapun,selalunya anda masih perlu menjalani pemeriksaan kesihatan di klinik panel di Malaysia dalam masa seminggu dari tarikh ketibaan anda.

 Anda boleh mencari senarai klinik panel melalui laman web atau aplikasi mudah alih EMGS dan dapatkan institusi anda untuk membuat janji temu untuk pemeriksaan perubatan anda. Semua dokumen yang berkaitan dengan pemeriksaan juga boleh didapati di laman web. Pastikan anda menyediakannya terlebih dahulu.

PENYERAHAN DOKUMEN UNTUK PAS PELAJAR

writing something on paper

Untuk mendapatkan pas pelajar, anda perlu mengemukakan dokumen anda ke institusi yang anda pohon supaya mereka boleh menyerahkannya ke Jabatan Imigresen. Berikut ialah senarai dokumen yang diperlukan:

  • Dua (2) gambar bersaiz pasport dengan latar belakang PUTIH (35mm x 45mm).
  • Salinan pasport anda – hanya halaman yang mempunyai maklumat berkaitan atau yang disahkan
  • Salinan surat tawaran anda
  • Dua (2) set Borang Permohonan Visa
  • Salinan sijil akademik dan transkrip
  • Laporan Peperiksaan Perubatan – sebelum keberangkatan dari negara asal jika pemeriksaan tidak dilakukan di klinik luar negara yang disenaraikan di EMGS
  • Bon peribadi tersembunyi (ini berbeza dari satu negara ke negara lain).
  • Satu salinan ujian Bahasa Inggeris yang diambil (cth. PTE, IELTS, TOEFL, CAE, CPE, MUET)
  • Dasar insurans kesihatan tempatan yang dibeli (ini boleh dibeli dari EGMS atau syarikat insurans lain yang disyorkan oleh institusi anda)

 

Kami berharap senarai ini dapat membimbing anda dalam menyelesaikan perkara imigresen secepat mungkin. Semakin segera anda menyelesaikan kesemua perkara di atas, semakin cepat anda akan menikmati Malaysia. Jadi, selamat berjaya!