Beg sekolah anak anda adalah salah satu perkara yang paling penting untuk   sebelum persekolahan bermula. Beg sekolah yang baik perlulah  buku-buku berat dan hujan, boleh dimuatkan ke dalam storan loker dan menahan kekasaran anak anda terhadap barang-barang mereka. Oleh sebab ia digunakan pada setiap hari, adalah penting untuk anda memilih beg sekolah yang berkualiti. Berikut adalah beberapa panduan mudah untuk membantu anda mencari beg sekolah yang sesuai.

 

Classmates Friends Bag School Education

KUALITI BEG SEKOLAH MEMAINKAN PERANAN PENTING

Masa yang paling sesuai untuk membeli beg sekolah adalah pada musim kerana ia sering mempunyai banyak pilihan beg sekolah yang berbeza dan jualan terbaik. Walau bagaimanapun, anda perlu bijak ketika kerana harga beg sekolah berkualiti boleh berbeza secara meluas. Jangan membeli beg sekolah yang murah dan bergaya dan menganggap bahawa ia boleh digantikan dengan satu yang baru. Cabarannya adalah anda mungkin tidak dapat mencari beg sekolah yang berkualiti yang sesuai bagi anak anda dengan mudah selepas musim jualan berakhir kerana stok barangan yang ditinggal mungkin terhad atau mengalami sebarang kerosakan.

 

Apabila sedang memeriksa beg sekolah, anda perlu melihat keseluruhan beg tersebut,di  dalam dan di luar dan perhatikan perkara berikut:

  1. Pastikan bahawa keberatan beg tersebut tidak melebihi 10%-20% berat badan anak anda bergantung pada umur mereka. Tip yang baik semasa membeli-belah adalah untuk membawa beberapa buku, kotak sarapan, botol air dan lain-lain untuk diletakkan ke dalam beg sekolah tersebut untuk menguji pengedaran berat beg tersebut.
  2. Pilihlah beg sekolah yang diperbuat daripada kain yang ringan dan tahan air.
  3. Jangan memilih beg yang mempunyai zip yang kepada cuaca. Sebaliknya, pilihlah zip yang mempunyai pelindung fabrik di atasnya untuk melindungi beg daripada air dan unsur-unsur lain.
  4. Elakkan beg yang mempunyai jahitan longgar, tidak rata atau
  5. Elakkan beg yang mempunyai lebihan kain atau kelim berbulu yang mudah koyak.

 

BEG SEKOLAH PERLU MEMUAT DENGAN SESUAI

  1. Memilih saiz yang betul: Kelebaran beg harus berpadanan dengan kelebaran seseorang. Contohnya, kanak-kanak pra-sekolah, sekolah rendah atau sekolah menengah memerlukan saiz beg yang berbeza. Berikan tumpuan kepada ketinggian beg yang sepatutnya yang harus jatuh kira-kira dua inci (5cm) di bawah bilah bahu ke paras pinggang, atau hanya sedikit di atas pinggang.
  2. Memilih tali beg yang luas, laras dan empuk berlapis: Tali beg empuk berlapis direka untuk melindungi bahu daripada tekanan yang berlebihan dan meberikan keselesaan yang lebih baik. Tali laras juga berfungsi untuk memastikan muatan dan kedudukan beg yang sesuai, yang sepatutnya duduk sedikit di atas pinggang. Ia juga penting untuk menasihati anak anda untuk memastikan kedua-dua tali adalah sama panjang dan memakai kedua-dua tali beg untuk mengagihkan berat badan sama rata kerana jika mereka hanya memikul menggunakan satu tali akan menambah ketegangan tambahan pada satu bahu.
  3. Memilih beg yang mempunyai tali pinggang dan pelindung belakang: Bagi pelajar yang mesti membawa barang yang lebih berat atau mempunyai perjalanan yang lebih lama ke sekolah, beg galas belakang akan memberikan keselesaan yang lebih. Untuk sokongan tambahan, tali pinggang boleh memindahkan sedikit berat badan daripada belakang ke pinggang dan membantu mengelakkan postur yang salah.

 

Bag with books

CIRI-CIRI DAN GAYA JUGA ADALAH PENTING

  1. Memilih beg yang membantu anda:  Pembahagi beg, poket, dan slot beg yang baik direka untuk membantu anda menyusun lebih baik dan membahagikan berat badan dengan sama rata. Fikirkan untuk menjadi teratur dan fungsi lalu mengutamakan beg galas dengan ciri-ciri yang akan menjadikan item anda lebih mudah dicari. Pastikan untuk meletakkan barang-barang lebih berat lebih dekat ke belakang orang dalam ransel kerana ini membantu dengan pusat graviti dan keseimbangan.

 

  1. Memilih beg yang menberikan keselamatan: Pilihlah beg galas yang mempunyai reflektor dan pita reflektif untuk meningkatkan keterlihatan. Ini penting jika anak anda berjalan ke sekolah atau tunggu di jalan raya untuk bas sekolah pada waktu pagi yang gelap. Jangan tulis nama nama anak anda pada luar beg untuk dilihat orang lain. Untuk mengenalpasti jika beg tersebut kepunyaan anak anda sekiranya ia hilang, lebih baik anda menggunakan monogram nama pertama di luar atau menuliskan label di dalam poket beg.

 

  1. Pertimbangkan gaya anak anda dan membuat keputusan bersama-sama: Walaupun muatan berpatutan dan kualiti yang baik adalah faktor terbesar yang perlu dititik beratkan, anda juga perlu mengambil kira sama ada anak anda menyukai beg tersebut atau tidak kerana mereka akan menggunakannya hampir setiap hari. Bantu anak anda membuat pembelian pintar, tetapi berikan juga anak anda peluang untuk membuat pilihan mereka sendiri.