Seperti yang kita ketahui, terdapat banyak tempat untuk kita beriadah di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor yang boleh kita lawati bersama anak-anak. Namun begitu, kita sering saja membawa mereka ke tempat seperti pawagam dan pusat membeli belah sedangkan mereka boleh dibawa mengunjungi tempat yang lebih bermanfaat dan lebih menyeronokkan. Dalam artikel ini, kami telah memilih 6 tempat pendidikan terbaik di Kuala Lumpur dan Selangor untuk dikunjungi bersama anak-anak anda.

 

1) AQUARIA KLCC

Terletak di tingkat ‘concourse’ Kuala Lumpur Convention Centre, KLCC, akuarium canggih seluas 60,000 kaki persegi ini semestinya wajib dikunjungi. Anak-anak anda akan dapat mendapat pengalaman melihat lebih daripada 5,000 spesies hidupan marin luar biasa seperti piranha, pari kelabu bertompok, memerang, ikan barat-barat, ikan jerung dan banyak lagi. Semasa lawatan anda, pastikan anda tidak terlepas sesi memberi makanan kepada jerung harimau atau Sand Tiger Shark Feeding di Aquatheatre. Yang lebih menaik ialah sesi ‘sleepover’ yang anda boleh tempah buat anak-anak anda yang berumur dari 6 tahun ke 13 tahun, di mana mereka boleh menyertai lawatan pendidikan, menonton sesi memberi makanan kepada ikan, serta tidur di sebelah jerung! Bagi kanak-kanak yang berumur 14 tahun ke atas, terdapat pengalaman Cage Rage yang tersedia bagi mereka untuk berhadapan dengan pemangsa laut seperti jerung.

 

Waktu operasi:

Setiap hari dari 10.00 pagi ke 8.00 malam

Lokasi: Suria KLCC, Petronas Twin Tower

Hubungi: 603-2333 1888

2) PETROSAINS, THE DISCOVERY CENTRE

Juga terletak di KLCC, anak-anak anda akan menikmati pendekatan yang menyeronokkan dan interaktif dalam mempelajari tentang sains dan teknologi industri tenaga di The Discovery Centre. Petrosains dibahagikan kepada 11 pameran interaktif bermula daripada dari zaman angkasa hingga ke fosil.

Pendekatan ini membolehkan anak anda untuk menyentuh, merasakan dan memanipulasi pameran, menjadikan pengalaman mereka lebih bermakna. Antara aktiviti yang boleh mereka lakukan ialah menaiki simulasi perjalanan helikopter ke platform minyak, merasai pengalaman terperangkap di dalam badai serta menaiki simulator perlumbaan F1 dan merasai kelajuannya.

Waktu operasi:

Isnin-Jumaat: 9.30 pagi ke 5.30 petang

Hujung minggu & Cuti Umum: 9.30 pagi to 6.30 petang

Tutup pada hari Isnin kecuali Isnin Cuti Umum dan Cuti Sekolah

Lokasi: Tingkat 4, Suria KLCC, Petronas Twin Tower

Hubungi: 603-2331 8181

3) KIDZANIA

KidZania ialah pusat edutainment yang telah direka untuk memberi kanak-kanak peluang mengalami pengalaman pekerjaan yang ada dalam kehidupan sebenar dalam persekitaran pembelajaran yang menyeronokkan. Di dalam replika bangunan pejabat bersaiz kecil, kanak-kanak boleh mencuba lebih daripada 90 jenis pekerjaan dewasa. Mereka boleh menjadi Agen Rahsia dan menjalani ujian fizikal atau memakai pakaian seragam juruterbang di simulator penerbangan AirAsia dan berpura-pura untuk menerbangkan pesawat.

Setakat ini, pekerjaan yang paling popular ialah ahli bomba kehormat,di mana mereka boleh menaiki trak kebakaran dan memadamkan api hotel. Untuk menjadikannya lebih nyata, kanak-kanak akan mendapat KidZos (mata wang KidZania) setelah mereka selesai dengan satu-satu pekerjaan dan pada penghujung hari, mereka boleh menebus alat tulis, makanan segera atau sushi. Ini adalah cara yang menarik untuk mengajar kanak-kanak nilai wang.

 

Waktu operasi:

Ahad-Rabu: 9.00 pagi ke 9.00 malam

Khamis: 9.00 pagi ke 11.00 malam

Friday & Sabtu: 10.00 pagi ke 11.00 malam

Lokasi: Curve NX, 18 Jalan PJU 7/5, Mutiara Damansara, Petaling Jaya

Hubungi: 1300-13-5439

4) KUALA LUMPUR NATIONAL ZOO & AQUARIUM

Lebih dikenali sebagai “Zoo Negara”, Kuala Lumpur National Zoo & Aquarium berkeluasan lebih dari 110 ekar tanah. Zoo ini menempatkan sebanyak 5137 spesimen dari 476 mamalia, burung, reptilia, amfibia dan ikan. Menempatkan haiwan yang berasal dari pelbagai tempat, zoo ini telah berubah kepada zoo konsep terbuka dengan lebih daripada 90 peratus daripada haiwannya disimpan di ruang pameran yang luas. Pameran Plain Australia adalah juga menempatkan sekumpulan walabi, emu (burung terbesar Australia), kangaroo dan pademelons, manakala di Ape Centre anda boleh melihat ‘orangutan’ Sumatra. Salah satu tarikan utama yang paling mendapat perhatian oleh kebanyakan kanak-kanak adalah dua panda gergasi terancam dari Sichuan, China.

 

Waktu operasi:

Setiap hari: 9:00 pagi ke 5.00 petang

Lokasi: Hulu Kelang, Ampang, Selangor

Hubungi: 603-4108 3422

5) FARM IN THE CITY

Sekiranya anda suka akan pengalaman zoo yang bukan tradisional, Farm di City adalah tempat yang perlu anda kunjungi! Menawarkan konsep baru yang unik iaitu ‘Eden of Nature’ (Taman Semulajadi) dan Animals Farm in the City (Ladang Haiwan di Bandar), ladang ini menggabungkan unsur-unsur hidupan liar dan alam semula jadi dalam persekitaran taman pemuliharaan buatan manusia. Pengunjung sangat digalakkan untuk berinteraksi dengan haiwan daripada hanya melihat haiwan di dalam kandang seperti kebanyakan zoo. Keluarga anda akan berpeluang untuk memberi makan kepada rusa, ‘menaiki’ kura-kura gergasi dan bermain dengan arnab dan  di dalam kandang mereka. Farm in the City juga aktif mempromosikan pendidikan berasaskan ladang melalui program yang dirancang untuk kumpulan pelajar asing dan luar negara.

Waktu operasi:

Isnin-Jumaat: 10.00 pagi ke 6.00 petang

Hujung minggu: 9:30 pagi ke 6.00 petang

Tutup pada setiap Selasa kecuali Cuti Umum & Cuti Sekolah

Lokasi: 40187 & 40188, Jalan Prima Tropika Barat, Bandar Putra Permai, Seri Kembangan

Hubungi: 603 – 8941 2099

6) MAH MERI CULTURAL VILLAGE

Mah Meri adalah salah satu daripada 18 suku Orang Asli di Malaysia, dan mereka juga dikenali sebagai “Manusia Bertopeng Malaysia”. Ritual dan adat purba mereka dipelihara dan didokumenkan hingga ke hari ini. Melalui lawatan ke Kampung Budaya Mah Meri, anda dapat memberi pendedahan tentang budaya dan tradisi kuno kepada anak anda. Anda dan keluarga anda boleh belajar untuk membuat origami daun, belajar menganyam dan mengukir, mencuba topeng kepala dan pakaian tradisional serta, mengambil bahagian dalam Tarian Topeng! Masa terbaik untuk melawat Mah Meri Cultural Village yang terletak di Pulau Carey ini adalah pada Hari Moyang (Hari Kemasyhuran) yang diadakan sekitar Mac atau April setiap tahun, Puja Pantai atau semasa majlis perkahwinan. Semasa pesta keraian tersebut, anda akan dapat menyaksikan puak-puak ini memakai topeng berukir dan melakukan tarian Jo-oh (Tarian Hutan).

Watu operasi:

Selasa – Ahad & Cuti Umum: 10.00 pagi ke 6.00 petang

Lokasi: Jln Kampong Orang Asli Sungai Bumbun, Kampung Manikavasagam, 42960 Pulau Carey, Selangor

Jika berkesempatan, bawalah anak-anak anda ke tempat-tempat di atas supaya mereka dapat pengalaman yang menyeronokkan sambil belajar. Klik di sini untuk mengetahui dengan lebih lanjut “7 Tempat Rekriasi di Kuala Lumpur.”